WaterAids installation på Filmfestivalen nominerades till Gyllene Hjulet för kreativ höjd och effektfullt genomslag.

WaterAid gav oss utmaningen att skapa effekt under Stockholms filmfestival. Med syfte att lyfta Världstoalettdagen och sanitetskrisen i världen.

Kommunikationsutmaning

WaterAid är en internationell organisation som jobbar för tillgången till rent vatten, sanitet och hygien i världens fattigaste samhällen. 1,7 miljarder människor runt om i världen inte har en ordentlig toalett att gå på.

Under hösten var WaterAid partner till Stockholms internationella filmfestival samtidigt som världstoalettdagen infaller. Vi tog tillfället i akt att skapa en oförglömlig upplevelse för Filmfestivalens besökare.

”Världens toaletter på biografen –  ”ToalettRoulette”

Upplev autentiska vyer från olika platser. Toalettbåsen på biografen förvandlades till verklighetstrogna toaletter från olika delar av världen. Upplevelsen gav besökaren insikt om utmaningarna andra kan möta vid toalettbesök, från enkla hål i marken till fallfärdiga hyddor. Det var en engagerande och magstark upplevelse som ökade medvetenheten om andras situation.”

Tävlingen Gyllene Hjulet

Kampanjen nominerades till Gyllene Hjulet, tävlingen som belönar upplevelsebaserad kommunikation.