Så lyckas du med dina Instagram Reels

Det har gått en tid sedan Instagram rullade ut sin ”TikTok-dödare” Instagram Reels och den uppmärksamme har märkt att allt annat än Reels som man publicerar, får mycket sämre organisk spridning än förut. Därför är det dags att kavla upp armarna och bemästra detta ”nya sätt” att producera och tänka på när det kommer till filmproduktion.

Allt som publiceras som video via telefonen är numera reels, men oavsett om du knåpar ihop dina reels direkt i Instagram-appen, eller via ett redigeringsprogram, finns det vissa saker att ha i åtanke för att lyckas få spridning på dina videos!

1. Börja direkt med det viktigaste!

Du har inte tid med 5 sekunder logotyp eller startplatta. Inled din video direkt och gå rakt på sak. Det ständigt uttjatade ”bruset” eller ”informationsflödet” som bara blir större och större är tyvärr ännu mer relevant och det gäller därför att sticka ut och få tittaren att stanna kvar med en effektiv hook. Börja med slutet, eller kanske till och med det bästa från din video.

2. Bind ihop slutet med början

Instagram-algoritmen premierar filmer som spelas om och som gör det ofta. Det ger en indikation om att innehållet är uppskattat och intressant. Instagram gillar verkligen videos som spelas om! Därför kan det vara bra att hålla filmerna relativt korta, så att folk ser klart din video utan att missa något. Håll det kärnfullt, håll det intressant. Vill du vara extra avancerad, knyt ihop filmens slut med filmens början, med en mening som blir ”fullständig” när filmen spelas om. Bygger du exempelvis en Ikea-hylla, börja din video med ”Världens snyggaste hylla” och slutresultatet, för att avsluta filmen med ”så, nu vet du hur du bygger…”. På så vis binds slutet ihop med början.

3. Framåtrörelse

Ett annat bra knep att få folk att fortsätta titta är att skapa vad jag kallar framåtrörelse. Det kan handla om bra och snabba klipp, eller att det helt enkelt händer något nytt hela tiden i filmen. Något som för ”handlingen” framåt och gör att man fortsätter att titta. Något som skapar spänning, eller där man inte kan förvänta sig vad som kommer hända härnäst.

4. Musik

Musiken är din vän och kan vara oerhört fint att klippa till. En film som är klippt till musikens beat tenderar att engagera tittare i högre grad och hålla kvar dem jämfört med en film som inte gör det. Tänk också på att man kan använda populära och trendiga låtar, eller så kallade ”originalljud”, för att få en skjuts av algoritmen.

5. Voice over + textning

Ett effektivt knep för att skapa kontakt med människor är att använda sig av voice over. Berätta vad som händer i filmen, hur ni tänkte, vad ni ville etc. Och kom ihåg att inte glömma undertexter, dels för alla inte har ljudet på när de scrollar sitt flöde och textning kan göra att man stannar, men också för att tillgänglighetsanpassa ditt innehåll för de som exempelvis inte hör.

 

Med dessa fem steg har du kommit en bit närmare nästa virala succé. Testa olika angreppssätt och idéer för att se vad som fungerar inom din bransch eller nisch och när du väl får en video som sprids som en löpeld – analysera vad den innehåller och plocka det bästa från den för att skapa ännu större succéer!