Dags att anställa en Chief Meme Officer? 

Känner du till varumärket Slim Jim? Det är inte anmärkningsvärt om du inte gör det, eftersom det handlar om ett företag vars affärsidé är att kränga torkat kött, främst på den amerikanska marknaden. Det anmärkningsvärda med Slim Jim är att de, trots sin nischade produkt, har 1.2 miljoner följare på sin Instagram-sida. Hur blev det så och vad kan svenska varumärken lära sig av dem?

Från 5.000 till 1.2 miljoner

Som så många andra företag har Slim Jim kämpat med sin närvaro i sociala medier. Att hitta rätt tonalitet och engagera följare är svårare än vad man tror i det mättade sociala medie-flödet som når oss idag. Att slänga ut en hyfsad bild på sin produkt och ackompanjera den med en lagom träffsäker copy kanske gav önskad effekt i Facebooks och Instagrams linda, men idag krävs det mer.

Hösten 2018 hade Slim Jim ungefär 5.000 följare. En blygsam siffra på alla sätt och vis. På andra sidan internet, långt från Slim Jims marknadsavdelning satt Andy Hines med sitt parodikonto ‘slimjimdoingthings’, enbart fokuserat på samma produkt, och hade det tredubbla antalet. Vad gjorde de fel, och vad gjorde Andy rätt? Svaret är Memes.

Visa det här inlägget på Instagram

 

Ett inlägg delat av Sl1M Jim (@slimjim)

Mantrat “if you cant beat them, join them” muttrades i korridorerna hos Slim Jim, för *vips* var Andy Hines anställd av samma företag, men den något kreativa titeln “chief officer of doing things”. Och det är här Slim Jims otroliga Instagramresa börjar.

Genom att uteslutande posta memes på sin Instagramsida, driva med det egna varumärket och skapa ett community av “long boi gang” (fansen kallar sig så numera) lyckades Andy och Slim Jim växa sitt följarantal till en halv miljon på ett år, och har i skrivande stund 1.2 miljoner följare. Slim jim har på så vis lyckats öka sin räckvidd och följarskara 240 gånger om!

Vad kan svenska företag lära sig av detta?

Att sköta sina kommunikation på sociala medier med memes är inte unikt för Slim Jim. Under detta år sökte bland annat Bud Light en ‘Chief Meme Officer’, för sin nya dryck Bud Light Seltzer, vars uppgift var att posta memes kring den nya produkten. Tjänsten var välbetald, 5000 dollar i månaden, och bara utannonseringen av tjänsten skapade PR-värde värt miljoner.

I Sverige har vi praktexemplet @livrustkammaren som med sina lättsamma inlägg av meme-karaktär har över 60.000 följare. Det är tre gånger så mycket som Telias och Telenors svenska Instagram-konton har tillsammans.

 

Visa det här inlägget på Instagram

 

Ett inlägg delat av Livrustkammaren (@livrustkammaren)

Vad säger det egentligen att att två bolag i miljardklassen blir utklassade av ett svenskt museum? Svenska företag måste på allvar ställa sig frågan: Varför finns vi på sociala medier? Och vilka är det egentligen vi vill nå där? Hur ska vi prata dem?

 

Det finns ett tomrum att fylla när det kommer till hur företag och varumärken faktiskt kommunicerar på sociala medier, och det företag som är tillräckligt modiga att ta sig an det har mycket att vinna. Jämför exempelvis tonalitetsdiskrepansen i hur McDonalds Sverige och dess amerikanska motsvarighet kommunicerar på Instagram. Vilket konto vill du följa?

 

Visa det här inlägget på Instagram

 

Ett inlägg delat av McDonald’s (@mcdonalds)

Bland alla branschtermer som SEM, SMM och SEO och är det lätt att glömma bort marknadsföringens gyllene regel: Prata inte om dig själv, få andra att prata om dig

Ska alla företag göra memes nu?

Både ja och nej. Alla varumärken bör först och främst undersöka om de besitter den kreativa kraften som krävs för att skapa roliga och relaterbara memes, för de finns en sak som är värre än att inte göra memes, och det är att göra dåliga memes. Om inte den kreativa kraften finns inhouse, leta efter den på andra ställen och ge den fria tyglar. Och om det inte passar sig på den officiella kanalen, skapa ett sekundärt konto för att attrahera en yngre målgrupp.

Företag bör också undersöka om de faktiskt kan knipa marknadsandelar med en förändrad tonalitet. Kan de tjäna något på detta?. Kan exempelvis Telia locka potentiella kunder i Generation Y och Z att välja deras produkter, genom att prata till dem, på deras vis? Svaret är ett rungande ja.

I en mättad marknad där alla kämpar om en begränsad mängd uppmärksamhet gäller det att sticka ut och sluta prata om sig själv. Alla kan inte kopiera Slim Jims framgångsresa, men alla kan hitta sin egna tonalitet, sitt egna angreppssätt att vara ett intressant, roligt och relaterbart konto att följa i sociala medier och som det pratas om. För pratar de om dig, så pratar de inte om dina konkurrenter. Det är därför dags att testa den senaste trenden:

MMM ­– marknadsföring medelst memes.

Är du en marknadschef på ett företag vars Instagramkonto står och stampar men ändå skakar på huvudet åt denna text; tänk på Slim Jim, och tänk på nästa gång någon står och väljer Beef Jerky på ett Walmart i USA. Vilket varumärke tror du att de väljer?

 

Joacim Clarin, Content Manager Tomorro’