Kommunikation är en av de viktigaste uppgifterna i kristider, men var börjar man? Här är en guide i fem grundläggande steg som hjälper dig som marknadsansvarig att ställa om kommunikationen under Coronakrisen.

1. Vad ligger ute?

Sätt på dig corona-glasögonen

Det mest basala är också det mest akuta. Snabbinventera all kommunikaion från ditt företag som ligger ute idag. Från Facebookannonsering och interna nyhetsbrev till TV-reklam och rollups. Sätt på dig corona-glasögonen och identifiera om något kan väcka anstöt, misstolkas eller gå stick i stäv med myndigheternas direktiv. Det kan vara smart att använda en enkel matris där du snabbt riskbedömer de olika insatserna. Ett tips är att visa matrisen för din chef eller ledningsgrupp för att påskynda åtgärdsbeslut.

2. Vad ska akut tas ner?

Ta ner all kommunikation som hamnar under riskfylld utifrån det nya omvärldsläget. Det kan t ex vara en annons som uppmanar konsumenter till att samlas på ett event eller ett internmail om en trevlig AW. Det som producerades innan Corona känns nu uppenbart okänsligt och kan locka till sig många elaka kommentarer och skapa negativ publicitet.

3. Vad kan göras om?

Många gånger kan befintlig kommunikation bara justeras. Byta bilden, ändra rubriken eller addera uppdaterad information? Om du inte kan ändra det själv, ta hjälp av en byrå som ofta kan trolla med knäna för att snabbt få fram ett justerat material.

4. Vilka är värdeorden?

Passa på att belysa värdegrunden när du skapar ny kommunikation. Gör inte misstaget att springa förbi företagets viktiga ledord i brådrasket. Givet är att snabb kommunikation måste ut men i allvarets stund blir värdegrunden extra viktig. Ta vara på potentialen att skapa fina positiva kopplingar till varumärket.

5. Kommande mediabokningar?

Gör som poliserna, sätt allt på väggen och samla teamet

Be omgående din mediabyrå om en sammanställning över alla bokningar i nu- och närtid. Gör som poliserna, sätt allt på väggen, samla teamet och tänk om, tänkt rätt. Gör om mediakartan tills krisen är över.

Kommunicera öppet, ärligt och ofta. Men var noga med att inte överskrida din roll och börja erbjuda medicinska bedömningar eller råd. Din roll är att hålla ditt team, dina kunder och ditt varumärke samman.

Lycka till!