Är det dags att planera och producera årsredovisning? Vår VD Johanna sammanfattar trender och hur du tar tillvara möjligheterna.
En årsredovisning ska inte bara produceras, och vara till punkt och pricka korrekt, den är också en viktig pusselbit i kommunikationen. Vi hjälper företag att ta fram årsredovisningar som bottnar i både omvärld, varumärket och den senaste kommunikativa tekniken.
1. Emotionellt berättande växer
Årsredovisningar har för länge sedan utvecklats från att ”bara” vara en sammanställning av årets räkenskaper och förvaltning till att kommunicera varumärkets värden och företagets position.
Utöver det ser vi att årsredovisningarna växer i omfång med allt mer berättande. Med andra ord har storytelling smugit in även på den här arenan för att förmedla emotionella och konkreta värden på ett medryckande sätt. Det emotionella lyser också igenom i grafiken med bilder som tar för sig, stora textblock och animerade inslag. Till och med magasinsliknande årsredovisningar dyker upp allt mer.
2. Stora frågor och sammanhang
Det är inte bara omfång och innehåll som breddas. Även typen av innehåll breddas.Trenden pekar på att de stora frågorna om hur företaget påverkar samhället och omvärlden blir viktiga. I och med det breddas även målgrupperna till andra än de som har ett intresse i det rent ekonomiska.
För att tillgängliggöra informationen blir det vanligare (och viktigare) att lyfta fram relevanta höjdpunkter. Mottagaren utanför den vana årsredovisningsläsaren är van att scrolla med blicken och snabbt få överblick. Det återspeglas i årsredovisningarnas form.
3. Integrerad hållbarhet, naturligtvis
Vi ser att allt fler går från att dela upp årsredovisning och hållbarhetsredovisning i två separata delar. Till att istället integrera hållbarhetsfrågorna i hela innehållet. Det är heller inte lika självklart att dela upp finansiella mål och hållbarhetsmål längre. Det blir allt vanligare att benämna båda målen rätt och slätt som mål. Och det känns väl helt naturligt?
4. Mogen digitalisering
Att årsredovisningar digitaliseras är inte nytt. Men nu ser vi frukten av att företag har testat olika digitala lösningar under några år, för att nu landa i att ha både en digital och en ”analog” årsredovisning.
Den moderna mottagaren vill ”browsa” årsredovisningen. Då är en lättsmält digital version, som anpassar sig till mobil, padda eller dator en attraktiv lösning. Här ser vi allt oftare varianter där
centrala delar och high lights presenteras på ett aptitligt och överskådligt sätt.
Å andra sidan ser vi också ett återtåg till kunna skriva ut siffror, data och fakta. Därför behövs också en analog variant som tryckt upplaga eller som pdf att ladda ner.
5. Det rörliga tar plats
Likväl som den mesta kommunikationen går även årsredovisningarna mor rörligt och film. Många har ser potentialen i att förmedla VD:s ord med hans egna ord på film. En potential väl värd att överväga, då inget annat media än film förmedlar innehåll, både visuellt och ljud, med samma intryck.
6. Mer plats åt medarbetarfrågor
Utöver hållbarhet lyser även företagens allmänna fokus på Employer Branding och medarbetarfrågor igenom. Autentiska personer från hela verksamheten porträtteras och man lyfter fram hur företaget värnar och satsar på medarbetarna. Inte minst syns den heta jämställdhetsvinkeln tydligt.
Related Posts
23 september, 2024
Vi rekryterar Content Manager med fokus på filmproduktion
Styr över filmning, redigering,…
12 september, 2022
Dold sjukdom får synlighet med ny profil och webb
21 december, 2020
Ladda ner! Kreativ sista minuten-klapp till 60-plussare
Millenials och Generation z har vart på…
5 maj, 2020
Så fick Corona oss att bli mer down to earth i kommunikationen
Corona-pandemin har förändrat allting…
30 mars, 2020
CORONA: Så skapar du en tillfällig kommunikationsstrategi
Kommunicera under coronakrisen, visst!…
30 mars, 2020
CORONA: Ställ om kommunikationen med 5 grundläggande steg
Kommunikation är en av de viktigaste…
20 mars, 2020
BRANDSTANDING – ett högaktuellt kommunikationsfenomen. Vår kommunikatör Oscar förklarar
Brandstanding. Ett fenomen som…
19 februari, 2020
NYTT UPPDRAG. Pensionskapital för investeringar i infrastruktur
Nytt samarbete med Polhem Infra,…
18 februari, 2020
FEM HÅLLBARA TRENDER. Vår stylist sammanfattar Formex
Vår designer och stylist Jenny…
4 november, 2019
LYCKAD ANNONSERING I SOCIALA KANALER? Vår Content Manager guidar
Annonsering i sociala medier har vuxit…
28 augusti, 2019
NOMINERADE TILL PUBLISHINGPRISET
24 maj, 2019
NY VARUMÄRKESSTRATEGI FÖR APOTEKSGRUPPEN. VI SUMMERAR:
Reflektioner att tänka på när du står…
24 april, 2019
3 TIPS FRÅN VÅR AD: ATT BYGGA LOJALITET GENOM SOCIALA KANALER
Värdet av lojala kunder är oslagbart –…
15 maj, 2018
Tomorro’, Sveriges representant i byrånätverket CommWorld
Tomorro’ har valts vi in i det…
13 maj, 2016
TOMORRO’ BAKOM 1:A-PRISET I ÅRETS FÖRETAGSSAMARBETE
Hurra! I slutet av april kammade vår…