Står du inför ett varumärkesarbete? Här summerar vi några reflektioner att tänka på.
I nära samklang med Apoteksgruppens ledning och styrelserepresentanter har vi arbetat fram en grundligt underbyggd varumärkesstrategi. Grundbultarna är en särskiljande vision, verklighetsförankrade kärnvärden och ett högre syfte med ett motiverande fokus. Nu påbörjas resan att förverkliga visionen och mycket spännande är redan på gång.
Responsen från medarbetarna har varit oerhört positiv och vi får hela tiden höra att de nya värdena och visionen verkligen rimmar fint med kulturen på företaget säger Malin Hammarström, Marknadschef på Apoteksgruppen.
tomorro’s 6 tips för ett lyckat varumärkesarbete:
1 varumärket är en ledningsfråga – i arbetsgruppen behöver nyckelkompetenser finnas med och helst representanter från styrelsen.
2 avsätt tid – en genomarbetad strategi tar tid och behöver regelbundna möten under en längre period.
3 copy med från början – du effektiviserar processen genom att ha med en kompetent copy i arbetsgruppen från början. Det kommer i slutändan handla om träffsäkra formuleringar.
4 A och O är att hitta en särskiljande position och vision. Lägg ditt fokus här!
5 Undvik att skapa hyllvärmare. Förankring hos alla medarbetare är en viktig nyckel för att strategin ska hållas levande och integrerad i hela organisationen.
6 Våga se verkligheten i vitögat när det handlar om framtiden för branschen du verkar i. Se styrkor och svagheter kring ditt företags existens. Där lägger du grunden för en vass vision.
Related Posts
23 september, 2024
Vi rekryterar Content Manager med fokus på filmproduktion
Styr över filmning, redigering,…
12 september, 2022
Dold sjukdom får synlighet med ny profil och webb
21 december, 2020
Ladda ner! Kreativ sista minuten-klapp till 60-plussare
Millenials och Generation z har vart på…
5 maj, 2020
Så fick Corona oss att bli mer down to earth i kommunikationen
Corona-pandemin har förändrat allting…
30 mars, 2020
CORONA: Så skapar du en tillfällig kommunikationsstrategi
Kommunicera under coronakrisen, visst!…
30 mars, 2020
CORONA: Ställ om kommunikationen med 5 grundläggande steg
Kommunikation är en av de viktigaste…
20 mars, 2020
BRANDSTANDING – ett högaktuellt kommunikationsfenomen. Vår kommunikatör Oscar förklarar
Brandstanding. Ett fenomen som…
19 februari, 2020
NYTT UPPDRAG. Pensionskapital för investeringar i infrastruktur
Nytt samarbete med Polhem Infra,…
18 februari, 2020
FEM HÅLLBARA TRENDER. Vår stylist sammanfattar Formex
Vår designer och stylist Jenny…
4 november, 2019
LYCKAD ANNONSERING I SOCIALA KANALER? Vår Content Manager guidar
Annonsering i sociala medier har vuxit…
11 september, 2019
ÅRSREDOVISNING? Vår VD summerar årets trender och potentialer:
Är det dags att planera och producera…
28 augusti, 2019
NOMINERADE TILL PUBLISHINGPRISET
24 april, 2019
3 TIPS FRÅN VÅR AD: ATT BYGGA LOJALITET GENOM SOCIALA KANALER
Värdet av lojala kunder är oslagbart –…
15 maj, 2018
Tomorro’, Sveriges representant i byrånätverket CommWorld
Tomorro’ har valts vi in i det…
13 maj, 2016
TOMORRO’ BAKOM 1:A-PRISET I ÅRETS FÖRETAGSSAMARBETE
Hurra! I slutet av april kammade vår…