Är dina sociala medier sociala och dina lojalitetsprogram lojala?
Vår AD har summerat 3 tips för att bygga lojalitet genom sociala kanaler
Lojalitetsprogram fokuserar ofta på belöningssystem genom appar eller vid köp, men sociala media spelar en stor roll för att skapa engagemang. Fler företag kommer att få medlemmar och lojala kunder att visa sitt engagemang och sin lojalitet på sociala plattformar genom olika belöningar.
För att verkligen bygga upp en hållbar bas av lojala kunder krävs en övergripande upplevelse och ett engagemang utöver rabatter och bonus. Skapa ett mervärde för kunden som möter deras förväntningar på upplevelse, kvalitet, service och samhällsansvar.
1. Skapa en känslomässig koppling
Det är skillnad på nöjda kunder och lojala kunder. Lojalitet är en känsla så det gäller att hitta sätt att skapa ett äkta och emotionellt engagemang mellan er och kunden. Få dem att känna sig speciella och tacka dem för att de är kunder hos just er, men ge dem också en möjlighet att genom er bidra till samhällsnyttan. Ålandsbankens Östersjökortet är ett utmärkt exempel på ett lojalitetsprogram där kunden, i stället för att belöna sig själv, bidrar till att hjälpa samhället. Genom Östersjökortet får kunden reda på hur deras klimatavtryck ser ut och ges sedan en möjlighet att klimatkompensera genom olika miljöprojekt eller genom att förändra sitt konsumtionsmönster.
2. Belöna engagemang och interaktioner, inte bara köp
En av de senaste trenderna i lojalitetsprogram är att inte endast belöna köp som kunden gör i butik eller online. Det visar sig att kunder som uppmuntras genom belöningar är mer villiga att dela produktfoton, rekommendationer och aktiviteter som att engagera vänner eller till och med skapa innehåll. Kunderna har större möjligheter än någonsin att influera andra genom tex sociala plattformar, och kundernas rekommendationer är alltid den bästa typen av marknadsföring.
3. Personlig och relevant kommunikation
Se till att kunderna får en personlig och skräddarsydd upplevelse genom att använda den data som samlas in. Relevans är A och O när det kommer till lojalitetsprogram. Genom att ge kunden personliga erbjudanden och belöningar baserade på tidigare köp eller aktivitet känner sig kunden sedd och uppskattad. Ett exempel på detta är kontakt med kunden genom att erbjuda Wi-fi när de kommer in i din fysiska butik. Genom Wi-fi kan du kommunicera med kunden vid bästa möjliga tillfälle och då skicka skräddarsydda erbjudanden och marknadsföra ditt lojalitetsprogram. Smart och relevant.
Related Posts
23 september, 2024
Vi rekryterar Content Manager med fokus på filmproduktion
Styr över filmning, redigering,…
12 september, 2022
Dold sjukdom får synlighet med ny profil och webb
21 december, 2020
Ladda ner! Kreativ sista minuten-klapp till 60-plussare
Millenials och Generation z har vart på…
5 maj, 2020
Så fick Corona oss att bli mer down to earth i kommunikationen
Corona-pandemin har förändrat allting…
30 mars, 2020
CORONA: Så skapar du en tillfällig kommunikationsstrategi
Kommunicera under coronakrisen, visst!…
30 mars, 2020
CORONA: Ställ om kommunikationen med 5 grundläggande steg
Kommunikation är en av de viktigaste…
20 mars, 2020
BRANDSTANDING – ett högaktuellt kommunikationsfenomen. Vår kommunikatör Oscar förklarar
Brandstanding. Ett fenomen som…
19 februari, 2020
NYTT UPPDRAG. Pensionskapital för investeringar i infrastruktur
Nytt samarbete med Polhem Infra,…
18 februari, 2020
FEM HÅLLBARA TRENDER. Vår stylist sammanfattar Formex
Vår designer och stylist Jenny…
4 november, 2019
LYCKAD ANNONSERING I SOCIALA KANALER? Vår Content Manager guidar
Annonsering i sociala medier har vuxit…
11 september, 2019
ÅRSREDOVISNING? Vår VD summerar årets trender och potentialer:
Är det dags att planera och producera…
28 augusti, 2019
NOMINERADE TILL PUBLISHINGPRISET
24 maj, 2019
NY VARUMÄRKESSTRATEGI FÖR APOTEKSGRUPPEN. VI SUMMERAR:
Reflektioner att tänka på när du står…
15 maj, 2018
Tomorro’, Sveriges representant i byrånätverket CommWorld
Tomorro’ har valts vi in i det…
13 maj, 2016
TOMORRO’ BAKOM 1:A-PRISET I ÅRETS FÖRETAGSSAMARBETE
Hurra! I slutet av april kammade vår…