Kommunikation är en av de viktigaste uppgifterna i kristider, men var börjar man? Här är en guide i fem grundläggande steg som hjälper dig som marknadsansvarig att ställa om kommunikationen under Coronakrisen.
1. Vad ligger ute?
Sätt på dig corona-glasögonen
Det mest basala är också det mest akuta. Snabbinventera all kommunikaion från ditt företag som ligger ute idag. Från Facebookannonsering och interna nyhetsbrev till TV-reklam och rollups. Sätt på dig corona-glasögonen och identifiera om något kan väcka anstöt, misstolkas eller gå stick i stäv med myndigheternas direktiv. Det kan vara smart att använda en enkel matris där du snabbt riskbedömer de olika insatserna. Ett tips är att visa matrisen för din chef eller ledningsgrupp för att påskynda åtgärdsbeslut.
2. Vad ska akut tas ner?
Ta ner all kommunikation som hamnar under riskfylld utifrån det nya omvärldsläget. Det kan t ex vara en annons som uppmanar konsumenter till att samlas på ett event eller ett internmail om en trevlig AW. Det som producerades innan Corona känns nu uppenbart okänsligt och kan locka till sig många elaka kommentarer och skapa negativ publicitet.
3. Vad kan göras om?
Många gånger kan befintlig kommunikation bara justeras. Byta bilden, ändra rubriken eller addera uppdaterad information? Om du inte kan ändra det själv, ta hjälp av en byrå som ofta kan trolla med knäna för att snabbt få fram ett justerat material.
4. Vilka är värdeorden?
Passa på att belysa värdegrunden när du skapar ny kommunikation. Gör inte misstaget att springa förbi företagets viktiga ledord i brådrasket. Givet är att snabb kommunikation måste ut men i allvarets stund blir värdegrunden extra viktig. Ta vara på potentialen att skapa fina positiva kopplingar till varumärket.
5. Kommande mediabokningar?
Gör som poliserna, sätt allt på väggen och samla teamet
Be omgående din mediabyrå om en sammanställning över alla bokningar i nu- och närtid. Gör som poliserna, sätt allt på väggen, samla teamet och tänk om, tänkt rätt. Gör om mediakartan tills krisen är över.
Kommunicera öppet, ärligt och ofta. Men var noga med att inte överskrida din roll och börja erbjuda medicinska bedömningar eller råd. Din roll är att hålla ditt team, dina kunder och ditt varumärke samman.
Lycka till!
Related Posts
23 september, 2024
Vi rekryterar Content Manager med fokus på filmproduktion
Styr över filmning, redigering,…
12 september, 2022
Dold sjukdom får synlighet med ny profil och webb
21 december, 2020
Ladda ner! Kreativ sista minuten-klapp till 60-plussare
Millenials och Generation z har vart på…
5 maj, 2020
Så fick Corona oss att bli mer down to earth i kommunikationen
Corona-pandemin har förändrat allting…
30 mars, 2020
CORONA: Så skapar du en tillfällig kommunikationsstrategi
Kommunicera under coronakrisen, visst!…
20 mars, 2020
BRANDSTANDING – ett högaktuellt kommunikationsfenomen. Vår kommunikatör Oscar förklarar
Brandstanding. Ett fenomen som…
19 februari, 2020
NYTT UPPDRAG. Pensionskapital för investeringar i infrastruktur
Nytt samarbete med Polhem Infra,…
18 februari, 2020
FEM HÅLLBARA TRENDER. Vår stylist sammanfattar Formex
Vår designer och stylist Jenny…
4 november, 2019
LYCKAD ANNONSERING I SOCIALA KANALER? Vår Content Manager guidar
Annonsering i sociala medier har vuxit…
11 september, 2019
ÅRSREDOVISNING? Vår VD summerar årets trender och potentialer:
Är det dags att planera och producera…
28 augusti, 2019
NOMINERADE TILL PUBLISHINGPRISET
24 maj, 2019
NY VARUMÄRKESSTRATEGI FÖR APOTEKSGRUPPEN. VI SUMMERAR:
Reflektioner att tänka på när du står…
24 april, 2019
3 TIPS FRÅN VÅR AD: ATT BYGGA LOJALITET GENOM SOCIALA KANALER
Värdet av lojala kunder är oslagbart –…
15 maj, 2018
Tomorro’, Sveriges representant i byrånätverket CommWorld
Tomorro’ har valts vi in i det…
13 maj, 2016
TOMORRO’ BAKOM 1:A-PRISET I ÅRETS FÖRETAGSSAMARBETE
Hurra! I slutet av april kammade vår…