Det förkonstlade fenomenet grandstanding, när människor och varumärken säger det som intressenter vill höra, har berikats med ett genomgott syskon — brandstanding. Ett fenomen som definieras av att varumärken står upp för sina djupaste övertygelser. I en tid där människor höjer rösten, twittrar och demonstrerar för en bättre värld, har det aldrig funnits bättre tillfälle att som varumärke också ta ställning för det man tror på.
Varför är det så viktigt att som varumärke ta ställning?
70% vill att varumärken ska ta ett aktivt ställningstagande i aktuella frågor.*
Svaret på denna fråga är att konsumenter efterfrågar just detta. 70% vill att varumärken ska ta ett aktivt ställningstagande i aktuella frågor*. Men varför tycker då konsumenter att det är så viktigt att man som varumärke ska tycka något? Jo, svaret ligger i att 1) det ger varumärket en autentisk röst som skapar trovärdighet, 2) förser konsumenterna med tryggheten att veta vad konsumtionen av varumärket säger om dem och slutligen 3) konkretiseras underliggande värden och drivkrafter. Med andra ord finns det anledning att börja fundera; vad är det ditt varumärke kommunicerar och hur står det sig i relation till aktuella samhällsfrågor?
Vad tycker du egentligen?
Det är lätt hänt att slagkraft försvinner i ett för abstrakt statement som säger ”Vi står upp för miljön!”. Försök istället att hitta en mer konkret underkategori av hållbarhet.
Innan ditt varumärke ger sig ut i demonstrationståg med plakat, bör en självrannsakan – en inventering av verksamhet och värderingar – utföras. För vad tycker du egentligen, vad är viktigt för dig och vilka faktorer är det som driver varumärket. Är det människors tillvaro eller är det att värna om miljö? Det är lätt hänt att slagkraft försvinner i ett för abstrakt statement som säger ”Vi står upp för miljön!”. Försök istället att hitta en mer konkret underkategori av hållbarhet, som är enklare att svara upp mot. Kanske är en plastpås-stopp, flygvägran och veganisering exempel på mer konkreta sådana.
Detta betyder inte att du behöver ta ställning för och lösa alla omvärldsproblem. Less is more. Det du tycker måste ha en uppenbar och begriplig koppling med varumärkets övergripande verksamhet, annars är risken att du förlorar den autentiska kraften i ditt ställningstagande. Relevant är elegant.
1, 2, 3, kör!
Både omvärlden och konsumenterna är redo för ditt ställningstagande.
Nu har vi kunnat konstatera att både omvärlden och konsumenterna är redo för ditt ställningstagande. Allt som fattas är framvaskningen av hur varumärkets drivkrafter kan tas i praktiskt uttryck för en bättre värld.
Lycka till!
Related Posts
23 september, 2024
Vi rekryterar Content Manager med fokus på filmproduktion
Styr över filmning, redigering,…
12 september, 2022
Dold sjukdom får synlighet med ny profil och webb
21 december, 2020
Ladda ner! Kreativ sista minuten-klapp till 60-plussare
Millenials och Generation z har vart på…
5 maj, 2020
Så fick Corona oss att bli mer down to earth i kommunikationen
Corona-pandemin har förändrat allting…
30 mars, 2020
CORONA: Så skapar du en tillfällig kommunikationsstrategi
Kommunicera under coronakrisen, visst!…
30 mars, 2020
CORONA: Ställ om kommunikationen med 5 grundläggande steg
Kommunikation är en av de viktigaste…
19 februari, 2020
NYTT UPPDRAG. Pensionskapital för investeringar i infrastruktur
Nytt samarbete med Polhem Infra,…
18 februari, 2020
FEM HÅLLBARA TRENDER. Vår stylist sammanfattar Formex
Vår designer och stylist Jenny…
4 november, 2019
LYCKAD ANNONSERING I SOCIALA KANALER? Vår Content Manager guidar
Annonsering i sociala medier har vuxit…
11 september, 2019
ÅRSREDOVISNING? Vår VD summerar årets trender och potentialer:
Är det dags att planera och producera…
28 augusti, 2019
NOMINERADE TILL PUBLISHINGPRISET
24 maj, 2019
NY VARUMÄRKESSTRATEGI FÖR APOTEKSGRUPPEN. VI SUMMERAR:
Reflektioner att tänka på när du står…
24 april, 2019
3 TIPS FRÅN VÅR AD: ATT BYGGA LOJALITET GENOM SOCIALA KANALER
Värdet av lojala kunder är oslagbart –…
15 maj, 2018
Tomorro’, Sveriges representant i byrånätverket CommWorld
Tomorro’ har valts vi in i det…
13 maj, 2016
TOMORRO’ BAKOM 1:A-PRISET I ÅRETS FÖRETAGSSAMARBETE
Hurra! I slutet av april kammade vår…