”Happy” är det nya svarta och det mest hållbara är att hålla hårt i våra saker. Vår designer och Stylist Jenny sammanfattar sina intryck från Formex 2020.
1. Hållbarhet och återvunnet material
Det genomgående temat för Formex 2020 och för trendspanare är hållbarhet. Det är inte längre en trend att tänka på miljön utan en grundpelare i allt som görs i såväl inredningsbranschen som i övriga delar av reklam och kommunikation. Den tidlösa trenden har bara fått sin början och vi kan förvänta oss att se en mängd nya uppfinningar under de kommande åren – från nya material till hur man kan återbruka på ett bättre sätt.
2. Gemenskap och välmående
2020 vill vi undvika ensamheten och vara tillsammans. Co-Living, gemensamma middagar och att bara hänga med andra sköna människor är viktigt. Vi vill omge oss med varumärken och personer som gör oss lite gladare helt enkelt.
3. Hantverk – den nya lyxen
Vintage, bortskänkt, lappat och lagat är hett. Det som tidigare ansågs vara lyxigt håller sakta på att ta ny form. Det handlar inte längre om en extravagant och glamourös livsstil. Den nya lyxen kretsar snarare kring värden som harmoni och kvalitet. Och med det har ett stort hantverksintresse fötts, allt fler börjar uppskatta den unika med ett gediget hantverk.
4. Naturfärger i ny tappning
Färgerna under 2020 är tidlöst naturnära med jordiga kulörer med accentfärger i två olika riktningar. Den ena paletten går i kalla blå toner med accenter i koboltblått, den andra i varma toner med dämpade nyanser av rost, aprikos och gult.
5. Organiska former och grönska
Längtan och begäret efter naturen är stark och avspeglar sig i inredning och kommunikation. Vi ser mjuka former som liknar snäckor, växter, djur samt räfflade glasytor likt vågorna på vattnet.
Formex är en Nordens största mässa för produktnyheter inspiration, nyheter och trender inom inrednings- och presentbranschen.
Related Posts
23 september, 2024
Vi rekryterar Content Manager med fokus på filmproduktion
Styr över filmning, redigering,…
12 september, 2022
Dold sjukdom får synlighet med ny profil och webb
21 december, 2020
Ladda ner! Kreativ sista minuten-klapp till 60-plussare
Millenials och Generation z har vart på…
5 maj, 2020
Så fick Corona oss att bli mer down to earth i kommunikationen
Corona-pandemin har förändrat allting…
30 mars, 2020
CORONA: Så skapar du en tillfällig kommunikationsstrategi
Kommunicera under coronakrisen, visst!…
30 mars, 2020
CORONA: Ställ om kommunikationen med 5 grundläggande steg
Kommunikation är en av de viktigaste…
20 mars, 2020
BRANDSTANDING – ett högaktuellt kommunikationsfenomen. Vår kommunikatör Oscar förklarar
Brandstanding. Ett fenomen som…
19 februari, 2020
NYTT UPPDRAG. Pensionskapital för investeringar i infrastruktur
Nytt samarbete med Polhem Infra,…
4 november, 2019
LYCKAD ANNONSERING I SOCIALA KANALER? Vår Content Manager guidar
Annonsering i sociala medier har vuxit…
11 september, 2019
ÅRSREDOVISNING? Vår VD summerar årets trender och potentialer:
Är det dags att planera och producera…
28 augusti, 2019
NOMINERADE TILL PUBLISHINGPRISET
24 maj, 2019
NY VARUMÄRKESSTRATEGI FÖR APOTEKSGRUPPEN. VI SUMMERAR:
Reflektioner att tänka på när du står…
24 april, 2019
3 TIPS FRÅN VÅR AD: ATT BYGGA LOJALITET GENOM SOCIALA KANALER
Värdet av lojala kunder är oslagbart –…
15 maj, 2018
Tomorro’, Sveriges representant i byrånätverket CommWorld
Tomorro’ har valts vi in i det…
13 maj, 2016
TOMORRO’ BAKOM 1:A-PRISET I ÅRETS FÖRETAGSSAMARBETE
Hurra! I slutet av april kammade vår…