logo
  • Hem
  • Om tomorro’
  • Case
  • Workshops / föreläsningar
  • Aktuellt
  • Kontakt / team
  • Press
  • Search

Brandskyddets fyra ben, Brandskyddsföreningen

Brandskyddsföreningen är en allmännyttig ideell förening för att skapa ett brandsäkrare Sverige.

Kommunikationsutmaningen och syftet

Varje år sker omkring 20-25 000 bostadsbränder och förra året omkom 78 personer i brand. Brandskyddsföreningen kraftsamlade under hösten 2022 för öka kunskapen kring hur man brandsäkrar sitt hem.

Målgrupp

Stockholms Hamnar har flera olika målgrupper. Från B2B där gods- och kryssningsrederier, fastigheter och företagspartners är tongivande. Det här referensuppdraget fokuserar på målgruppen medborgare och turister som använder kajerna som en destination för upplevelser, transport och rekreation. En växande målgrupp i takt med att befolkningen ökar i Stockholmsregionen.

Kommunikationsstrategi

I stället för att förmedla budskapet genom att visualisera just bränder hade Brandskyddsföreningen modet att ta ett helt annat angreppssätt.

Lösningen blev ”Brandskyddets fyra ben” ”En minnesregel för de fyra viktigaste förutsättningar för ett brandskyddat hem: 1 Brandvarnare, 2 Brandsläckare, 3 Brandfilt och 4 Boende försäkrat. Kommunikationen byggde på att trumma in de fyra B:na förmedlat av andra ”fyra ben”, som inte själva kan skydda sig mot brand hemma. – En hund.

Det var ingen slump att en hund valdes som språkrör. Hundar väcker känslor och forskning pekar på att djur som anses sakna ansvar för sin situation väcker mycket empati.

Så här kunde det låta:

Den här fyrbenta vännen heter Malte, han litar trofast på sin husse. Men kan han lita på att
husse har koll på de fyra B:na inom brandskydd?

Resultat

Trots en mycket begränsad budget nådde kampanjen hela 10 miljoner kontakter.

På LinkedIn ökade antal nya följare med 46% jämfört med föregående period.

Budskapet nådde över en halv miljon exponeringar via Schibsteds nyhetskanaler och viewability var 74,4%, vilket är högt jämfört med branschstandarden. Annonseringen hade ett högt intresse och ledde till ca 5 000 klick till hemsidan och en CTR på 0,65%

Det nytänkande angreppssättet gav Brandskyddsföreningens medarbetare en intern stolthet.

Kommunikationen är ett led i en långsiktig positionsförflyttning. Där Brandskyddsföreningen går FRÅN: En liten förening med fokus på brand. TILL: En allomfattande samhällsaktör som skapar en folkrörelse för samhällstrygghet.


  • Prev
  • Hem
  • Next
© 2023 Tomorro' | Kommunikation som når fram All rights reserved
Vi använder cookies, ok?
Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Vi antar att du är ok med det här, men du kan välja bort det om du vill. InställningarOk! Vår policy
Vi använder cookies, ok?

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Alltid aktiverad
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SPARA OCH ACCEPTERA