Under 2022 var WaterAid partner till Stockholms internationella filmfestival (9-20 nov). Den 19 november infaller världstoalettdagen, en officiell FN-dag med syftet att uppmärksamma sanitet och toaletter. WaterAid tog tillfället i akt att sätta strålkastarljuset på världens toalettssituation genom att skapa en oförglömlig upplevelse för Filmfestivalens besökare.
”Toalettroulette – vågar du gå på världens toaletter?”. En eventyta på biografen Skandia med en serie olika toalettbås som gjordes om till en verklighetstrogen repertoar av världens toaletter. Från ett hål i marken i Bangladesh till en fallfärdig hydda i Gambia. Båsens väggar och golv kläddes in med autentiska vyer från verkliga toaletter runt om i världen. Det gav toalettbesökaren en upplevelse av att själv göra sina behov i ett extremt utsatt läge och med förfärliga hygieniska förhållanden. En engagerade och magstark insikt av andras situation.
Kampanjen nominerades till Gyllene Hjulet, tävlingen som belönar upplevelsebaserad kommunikation.