Vinnande WaterAid
Rent vatten är en mänsklig rättighet, men långt ifrån en självklarhet. För WaterAid skapar vi kommunikation som gör det enkelt att förstå hur en donation förändrar liv.
Hur får man filmfestivalbesökare att förstå bristen på rent vatten och sanitet i världen? Vi skapade ToalettRoulette – en installation där besökare fick uppleva hur det är att gå på världens mest utsatta toaletter.
I ToalettRoulette fick besökare chansen att "testa" autentiskt återskapade toalettmiljöer från hela världen – från ett enkelt hål i marken i Bangladesh till en fallfärdig hydda i Gambia.
På en het padelbana står en man utan vatten. En vardaglig situation som speglar en obehaglig sanning: medan vi tar rent vatten för givet dör ett barn varannan minut på grund av vattenbrist. När problemet känns nära, väcks viljan att göra skillnad.
När tomten får slut på vatten blir julen inte särskilt magisk. I vår film kämpar en blåklädd tomte med torra granar och icke-fungerande toaletter – för rent vatten är den bästa julklappen av alla.
Så får vi fler att stödja WaterAids livsviktiga arbete
För WaterAid har vi utvecklat en kommunikationsstrategi som gör globala vattenfrågor högst personliga och påtagliga. Genom att flytta problemet närmare vår egen verklighet – vare sig det handlar om en padelbana utan vatten, en julstressad tomte eller en oväntad toalettupplevelse på bio – skapar vi engagemang som driver till handling.
Vår approach bygger på tre principer:
- Konkretisera det abstrakta
- Använd oväntade möten mellan vår bekväma vardag och den krassa verkligheten
- Balansera allvar med kreativ lekfullhet
Det har resulterat i kampanjer som både berör och aktiverar – och som gör det självklart att stödja WaterAids livsviktiga arbete.
Kunden om samarbetet