UTMANING
Varannan person i Sverige har ibland mens. Trots det är mensskydd inte ett lika självklart inslag på toaletter som toalettpapper. Menssäkrad är ett initiativ som utmanar menssäkerheten på arbetsplatser, skolor och i offentliga rum. De vill normalisera in mensskyddet i toalettmiljön, och informera om hur en menssäker toalett ser ut.
LÖSNING
Genom att jämföra avsaknaden av mensskydd med andra ting som gemene man tar för givet att inte sakna väcker vi tanken och bygger opinion kring att det faktiskt bör vara lika självklart att ha mensskydd tillgängligt om olyckan är framme, som att ha en brandsläckare om det brinner eller ett plåster om man skär sig tillgängligt. Detta visualiserade vi med illustrationer, hashtag och grafiska statements.
Vi aktiverade målgruppen på sociala kanaler genom att låta användarna och följare skapa den ”rätta” röda mensfärgen för vår hashtag tillsammans.
Vi skapade en kombination av information och gerillamarknadsföring. Ett koncept som togs ut animerat material, tryckt och digital kommunikation samt som mäss-och eventlösningar.