Ljungby ville skapa ett varumärke som tydligt kommunicerar platsens historia, identitet och framtidsvisioner. Tillsammans med arbetsgruppen identifierade vi att varumärket behövde förankras hos både invånare och externa målgrupper. Genom nära samarbete skapade vi en strategi för att visualisera Ljungbys värden på ett sätt som speglar lokal stolthet.
Vi genomförde tillsammans med arbetsgruppen workshops och dialoger med lokala aktörer. Det gav oss viktiga insikter som låg till grund för utvecklingen av ett visuellt och kommunikativt ramverk. Platsvarumärkets profil baserades på medborgarnas berättelser om vad Ljungby betyder för dem
Utifrån insikter arbetade vi fram ett platsvarumärke som tog avstamp i Ljungbys unika berättartradition och utgjorde en naturligt applicering på både dagens och framtidens verksamheter. I fin dialog med arbetsgruppen gjordes testning och finjusteringar av varumärkets visuella komponenter.
Platsvarumärket har nu rullats ut och initiativet och arbetet med platsvarumäkrket har fått stort intresse och positiv feedback av både medborgare företag och inte minst i media och press.