UR gör program för den som vill förstå världen. I 40 år har UR producerat mängder av lärande program för både stora och små som vill förstå världen. I våras gick UR ut i direktupphandling av byrå med uppdraget att synliggöra UR:s verksamhet och värde och att förmedla UR:s relevans för alla, vuxna som barn. Syftet med kampanjen är att stärka avsändaren för allmänheten med en känslomässig koppling till UR:s utbud.
Många vuxna kopplar UR till nostalgiska minnen från sin egen skolgång och inte till det rika programutbud som finns tillgängligt ett klick bort. UR:s kunskap når mestadels barn. Vad händer när den kunskapen kommer hem och krockar med en vuxen som inte haft samma upplevelse? Där såg vi en källa till humor med hög igenkänningsfaktor.
UR:s val föll på tomorro’ som presenterade tre olika strategiska vägval och koncept. Utifrån dem har UR:s helhetsuppdrag ramats in i en situation de allra flesta kan känna igen sig i: när barn ställer för svåra frågor till vuxna. Nu rullar kampanjen ut på bio, tv, online, radio, print och i sociala medier.