Brandskyddsföreningen skapar ett brandsäkrare Sverige. Varje år sker omkring 20-25 000 bostadsbränder och förra året omkom 78 personer i brand. Brandskyddsföreningen kraftsamlade under hösten 2022 för öka kunskapen kring hur man brandsäkrar sitt hem.
Enkla ramsor är lätta att lägga på minnet. Med Brandsäkert boende-kampanjen skapade vi en ramsa om de fyra B:na som vi trummar in tillsammans med fyrbenta medspelare som gör den visuella kommunikationen både iögonfallande och lättare att komma ihåg.
Brandskyddets fyra ben är således en minnesregel för de fyra viktigaste förutsättningar för ett brandskyddat hem: 1 Brandvarnare, 2 Brandsläckare, 3 Brandfilt och 4 Boende försäkrat. Kommunikationen byggde på att trumma in de fyra B:na förmedlat av andra ”fyra ben”, som inte själva kan skydda sig mot brand hemma. – En hund.
Den här fyrbenta vännen heter Malte, han litar trofast på sin husse. Men kan han lita på att
husse har koll på de fyra B:na inom brandskydd?
Kampanjen nådde hela 10 miljoner kontakter.
På LinkedIn ökade antal nya följare med 46% jämfört med föregående period.
Budskapet nådde över en halv miljon exponeringar via Schibsteds nyhetskanaler och viewability var 74,4%, vilket är högt jämfört med branschstandarden. Annonseringen hade ett högt intresse och ledde till ca 5 000 klick till hemsidan och en CTR på 0,65%
Det nytänkande angreppssättet gav Brandskyddsföreningens medarbetare en intern stolthet.
Kommunikationen är ett led i en långsiktig positionsförflyttning. Där Brandskyddsföreningen går FRÅN: En liten förening med fokus på brand. TILL: En allomfattande samhällsaktör som skapar en folkrörelse för samhällstrygghet.