Ljungby kommun ville med en ny grafisk identitet visualisera kommunens vision och fokusområden. De ville dessutom ha hjälp med en implementeringsplan, grafisk manual och mallar. Vi identifierade att implementering handlar om delaktighet och engagemang. Vi lät vår lösningen vila på det.
Profilen ska kommunicera mot medborgare, näringsliv, samhälle, skola, vård och omsorg.
Vi skapade en digital medborgarenkät som spreds i sociala kanaler, på kommunens webb och genom PR. Med syfte att uppmana alla i kommunen att associera Ljungby till färger och känslor samt markera ut sina personliga ”smultronställen” i kommunen.
736 Ljungbybor svarade på enkäten och utifrån resultatet arbetade vi fram ett unikt ikonbatteri och ett grafiskt mönster som gestaltar medborgarnas favoritplatser i Ljungby samt en färgpalett som reflekterar medborgarnas känsla för sin hemkommun. Vi planerade, förberedde och genomförde även ett antal workshops med olika avdelningar inom kommunen. Med syfte att skapa internt engagemang i framtagandet av profilen och implementering av mallar och visuella grundstenar.
Profilen innefattar: Logotyp och animerad logotyp / färgpalett / typografi / mönster / ikoner / bildmanér / grid för layout / mallar för annonser, powerpoint, rollups, wordfiler, informationsmaterial m.m.
Angreppsättet fick genomslag i media, bl a med inslag i TV4s lokala nyheter. Vi har en mycket nöjd uppdragsgivare som har implementerat profilen på två webbsidor (kommunens egna och Ljungbys bibliotek), i sociala kanaler, i trycksaker och mässmaterial, på fordon och profilkläder.